Ξέχασα να σχολιάσω το βασικότερο. Αυτό το νέο εύρημα που επικαλείται ο Καμύ με σκοπό να σώσει τον κόσμο από τη δραματική επίγνωση της αένανης επανάληψης της καθημερινότητας. Η έννοια που χρησιμοποιεί ο Καμύ για να ανακουφιστούμε από αυτήν τη δραματική επίγνωση είναι ο ΧΡΟΝΟΣ, η τέταρτη διάσταση δηλαδή, η οποία κατά το Χερουβείμ-Καμύ δίνει στην επανάληψη όχι σχήμα κύκλου, αλλά εξελισόμενο προς τα εμπρος κύκλο, δηλαδή σπείρα. Κατά τον Καμύ, επειδή ο χρόνος εξελίσσεται προκύπτει η συνειδητοποίηση ότι σε κάθε επανάληψη δεν είμαστε στο προηγούμενο σημείο, αλλά εξ αντικειμένου σε ένα επόμενο. Και αυτή η συνειδητοποίηση από μόνη της λυτρώνει τον Δυτικό άνθρωπο από το υπαρξιακό δράμα.
Το προσπάθησα αλλά δεν ένοιωσα λυτρωμένος, δεν απελευθερώθηκα από τη μέγγενη του δράματος. Πιστεύω ότι η μόνη ανακούφιση είναι η συνειδητοποίηση ότι δεν υπάρχει ελπίδα. Αυτό λέει ο Καμύ και είναι το μόνο που με κάνει να χαμογελάω. Η εισαγωγή της τέταρτης διάστασης δε με ανακουφίζει. Σε δύο, σε τρείς, σε δωδεκα διαστάσεις, μου είναι αδιάφορο.
Τα πράγματα περιπλέκονται, και ο Καμύ τρώει καλή σφαλιάρα, όταν διαβάζεις τον ορισμό του Χρόνου από τον Πλάτωνα. Στον Τιμαίο, αν θυμάμαι καλά. Κατά τον Πλάτωνα ο Θεός αναγκάστηκε να φτιάξει το χρόνο, επειδή ο κόσμος είναι ατελής αντανάκλαση του τέλειου ουρανού, δηλαδή θεωρεί τον χρόνο σαν ένα στοιχείο που αναγκάστικά εισήλθε στον κόσμο για να τον καταστήσει ατελή, σαν ένα είδος αναγκαίου κακού. Ο χρόνος κατά τον Πλάτωνα ορίζεται ως "κινούμενη εικόνα της αιωνιότητας". Αυτό κατ' εμέ εισάγει την δραματικότητα της αιώνιας επανάληψης ως αναπόφευκτη, κάτι που δε μπορεί να άρει ο Καμύ. Σαν ένα χαλί εικόνων που επαναλαμβάνεται επίμονα και αενάως. Η μόνη διέξοδος κατά τον Πλάτωνα είναι η αποκοπή από την ύλη και η ένωση με το θείο. Ασκητική ζωή δηλαδή και αποκοπή από την υλική εμπειρία. Το αρνούμαι. Ζήτω ο Καμύ, έστω αν και το εφεύρημα της σπείρας δε με ανακουφίζει
Τα πράγματα περιπλέκονται, και ο Καμύ τρώει καλή σφαλιάρα, όταν διαβάζεις τον ορισμό του Χρόνου από τον Πλάτωνα. Στον Τιμαίο, αν θυμάμαι καλά. Κατά τον Πλάτωνα ο Θεός αναγκάστηκε να φτιάξει το χρόνο, επειδή ο κόσμος είναι ατελής αντανάκλαση του τέλειου ουρανού, δηλαδή θεωρεί τον χρόνο σαν ένα στοιχείο που αναγκάστικά εισήλθε στον κόσμο για να τον καταστήσει ατελή, σαν ένα είδος αναγκαίου κακού. Ο χρόνος κατά τον Πλάτωνα ορίζεται ως "κινούμενη εικόνα της αιωνιότητας". Αυτό κατ' εμέ εισάγει την δραματικότητα της αιώνιας επανάληψης ως αναπόφευκτη, κάτι που δε μπορεί να άρει ο Καμύ. Σαν ένα χαλί εικόνων που επαναλαμβάνεται επίμονα και αενάως. Η μόνη διέξοδος κατά τον Πλάτωνα είναι η αποκοπή από την ύλη και η ένωση με το θείο. Ασκητική ζωή δηλαδή και αποκοπή από την υλική εμπειρία. Το αρνούμαι. Ζήτω ο Καμύ, έστω αν και το εφεύρημα της σπείρας δε με ανακουφίζει
Να μην ξεχνάμε ότι στο τέλος θα μας κάνουν μια ωραία κηδεία (σε κάποιους τα έξοδα θα τα πληρώσει το κράτος)
ΑπάντησηΔιαγραφή