Η εκρηκτική μείωση του αριθμού των δέντρων κυρίως στην Αττική-πηγή ζωής και οξυγόνου-συνοδεύεται από μια εκρηκτική αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων. Αυτό είναι ένα αναμφισβήτητο γεγονός που διαπιστώνουν κάθε μέρα οι παλαιότεροι οδηγοί αφού την τελευταία πενταετία ο χρόνος μετακίνησης, για την ίδια απόσταση, μέσα στην Αττική έχει διπλασιασθεί ή τριπλασιασθεί λόγω της άναρχης αύξησης του αριθμού των αυτοκινήτων. Σε αυτό συνηγορεί και η αδυναμία σχεδιασμού ενός μοντέρνου συστήματος συγκοινωνίας μέσα στην πόλη στο οποίο θα κυριαρχούν ως προτεραιότητα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η αφρίζουσα θάλασσα των αυτοκινήτων οφείλεται βέβαια και στην νοοτροπία του μέσου πολίτη ο οποίος μέσα στο ιδιωτικό του όχημα απολαμβάνει ένα παραδείσιο αίσθημα ιδιοκτησίας, εφόσον δεν μπορεί πλέον να αποκτήσει εύκολα κατοικία. Ακόμη, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαικές πόλεις, στην Αθήνα κινούνται με προσωπικό αυτοκίνητο πάρα πολλοί νέοι ηλικίας 18-22 ετών, με το πορτοφόλι βέβαια των γονέων τους, επειδή έκαναν «περήφανη» την οικογένεια με την εισαγωγή τους σε κάποια ανώτατη σχολή. Μια πρόχειρη στατιστική που έκανα πρόσφατα πάνω σε μικρό δείγμα νέων 18-22 ετών μου έδειξε ότι ένα σημαντικό ποσοστό νέων αυτής της ηλικίας δεν έχει μετακινηθεί ποτέ με λεωφορείο μέσα στην πόλη! Αντίθετα φαίνεται ότι εξακολουθούν να μετακινούνται για εργασίες τους μέσα στην πόλη άτομα ηλικίας 60-70 ετών οι οποίοι είχαν μάθει να χρησιμοποιούν το λεωφορείο στα νειάτα τους. Οπωσδήποτε η μαλθακότητα και το αίσθημα καλοπέρασης στα νιάτα αντανακλάται και στην αύξηση της συχνότητας της παχυσαρκίας μεταξύ νεαρών που περνάνε τη μισή ζωή τους μπροστά στον υπολογιστή.
Τα τρέχοντα επιστημονικά δεδομένα συνδέουν την αυξημένη κυκλοφορία αυτοκινήτων και την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο κέντρο της πόλης με αυξημένη επίπτωση της συχνότητας εμφραγμάτων και καρδιαγγειακών επεισοδίων. Δεν έχει ξεκαθαρισθεί απόλυτα κατά πόσον για το φαινόμενο αυτό ευθύνεται αποκλειστικά η εκπομπή καυσαερίων ή και ψυχοκοινωνικοί παράγοντες όπως η αύξηση τους στρες και της επιθετικότητας των οδηγών. Ήδη από το 2004 στις ΗΠΑ η επιστημονική εταιρεία American Heart Association δημοσίευσε στο ιατρικό περιοδικό Circulation ένα λεπτομερέστατο κατάλογο πολλαπλών λόγων που συνδέουν την θνητότητα από καρδιαγγειακά νοσήματα με την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στις μεγάλες αστικές περιοχές. Και βέβαια χωρίς να περιλάβει σε αυτά και τα νοσήματα του αναπνευστικού που σχετίζονται με τις εκπομπές αερίων από αυτοκίνητο.
Φαίνεται ότι σε όλη την Ευρωπαική Ένωση κυριαρχεί η περίφημη «πράσινη» πολιτική που οδηγεί σε αγορά νέων αυτοκινήτων με χαμηλή εκπομπή καυσαερίων η οποία βοηθάει οπωσδήποτε και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν τα καινούργια τους μοντέλα. Ιδιαίτερα στον τόπο μας είναι γνωστό ότι η οικονομία που περιστρέφεται γύρω από το αυτοκίνητο βάζει πολλά εκατομμύρια ευρώ στις τσέπες του κράτους και είναι πάντα η εύκολη εισπρακτική λύση να φορολογήσει κανείς ότι δραστηριότητα σχετίζεται με το αυτοκίνητο. Μια ουσιαστική βέβαια «πράσινη» πολιτική θα ήταν να επιδοτηθεί όχι η αγορά νέου αυτοκινήτου αλλά ο πολίτης εκείνος που δεν χρησιμοποιεί καθόλου αυτοκίνητο και μετακινείται με μαζικά μέσα μετακίνησης. Μέχρι να πραγματοποιηθεί αυτό το απατηλό όνειρο η τρέχουσα οικονομικά επιτυχημένη συνταγή στον καρβουνότοπο που λέγεται Αττική είναι: κάψε ένα δέντρο και βάλε στη θέση του ένα αυτοκίνητο.
Μήπως ο τίτλος-προτροπή θα έπρεπε να ήταν: κάψε ένα αυτοκίνητο, φύτεψε ένα δέντρο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρον το ανώνυμο σχόλιο της προτροπής σε κάψε ένα αυτοκίνητο και φύτεψε ένα δέντρο, πιστεύω κάποια στιγμή όταν τα προβλήματα υγείας και η επιθετικότητα αυξηθεί στις αστικές περιοχές-λόγω της απόλυτης κυκλοφοριακής συμφόρησης-σίγουρα θα αρχίσουν να καίγονται πολλά αυτοκίνητα. Κανονικά δεν θα έπρεπε να φτάσει σε τέτοιο σημείο μια υγιής κοινωνία, όμως η παράνοια των αγορών έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Δεν βλέπω καθόλου φως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦως; τι φως ρε φίλε. We only come out at night, the light is much too bright!
ΑπάντησηΔιαγραφή